Statut Klubu

STATUT

Klubu Żeglarskiego „WODNIAK” Jarocin

w Jarocinie

 

 

Rozdział I

Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Żeglarski „WODNIAK” w Jarocinie, w skrócie K.Ż. „WODNIAK” Jarocin i jest zwane w dalszej części Statutu „Klubem”.

§ 2

  1. Terenem działania Klubu jest miasto Jarocin i obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Klubu jest miasto Jarocin.

§ 3

  1. Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
  2. Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie oświaty, ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz z własnym Statutem.

§ 4

  1. Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych oraz ogólnokrajowych związków żeglarskich i sportowych.
  2. Z tytułu przynależności do stowarzyszeń wymienionych w ust. 1, Klub nabywa prawa i obowiązki wynikające dla ich członków ze statutów tych stowarzyszeń.

§ 5

Klub używa pieczęci, godła, proporca, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu.

Rozdział II

Cel i środki działania

§ 6

Celem Klubu jest:

  1. planowanie i organizowanie życia sportowego dzieci i młodzieży w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Klubu oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.
  2. angażowanie dzieci i młodzieży do uprawiania żeglarstwa regatowego, żeglarstwa turystycznego, windsurfingu i innych sportów wodnych dostosowanych do wieku i stopnia sprawności,
  3. uczestniczenie w regatach żeglarskich organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim,
  4. organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
  5. organizowanie działalności żeglarskiej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
  6. organizowanie dzieciom i młodzieży różnorodnych form współzawodnictwa żeglarskiego,
  7. kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań statutowych Klubu,
  8. zaznajamianie dzieci i młodzież z chlubnymi tradycjami morskimi kraju i kultywowanie tradycji żeglarstwa amatorskiego,
  9. szerzenie zasad szlachetnej rywalizacji sportowej,
  10. promowanie żeglarstwa wśród dzieci i młodzieży,
  11. działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

 

§ 7

Klub realizuje swoje cele przez:

  1. prowadzenie szkolenia regatowego, żeglarskiego,
  2. organizowanie regat, obozów sportowych i obozów żeglarskich,
  3. prowadzenie szkolenia na podstawowe stopnie żeglarskie,
  4. prowadzenie rejsów morskich i śródlądowych,
  5. organizowanie warsztatów żeglarskich, konkursów i innych form życia kulturalnego,
  6. prowadzenie modelarni szkutniczej,
  7. organizowanie i branie udziału w regatach modeli jachtów żaglowych i wystawach modelarskich,
  8. inspirowanie organizowania imprez dla realizacji celów Klubu w ramach współpracy z innymi instytucjami, organizacjami i sponsorami,
  9. realizację zadań – ze swojego zakresu działania – zleconych przez administrację rządową i samorządową oraz organizacje żeglarskie,
  10. stosowanie w ramach działalności statutowej innych środków działania zmierzających do realizacji celów Klubu.

 

§ 8

  1. Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami szkół, rodzicami, klubami żeglarskimi, związkami żeglarskimi i innymi organizacjami oraz władzami samorządowymi i sportowymi.
  2. Działalność pożytku publicznego, o której mowa w §6 może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Decyzję w powyższej sprawie podejmuje Zarząd Klubu.
  3. Dochód z odpłatnej działalności Klubu służy wyłącznie realizacji celów statutowych określonych w §6.
  4. Nadwyżkę przychodów nad kosztami Klub przeznacza na działalność statutową, pożytku publicznego.

 

§ 9

  1. Klub opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców , sympatyków żeglarstwa, władz samorządowych i sportowych.
  2. Dla realizacji celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników.

 

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 10

  1. Klub jest stowarzyszeniem zrzeszającym dzieci, młodzież, rodziców, specjalistyczną kadrę i sympatyków.
  2. Członkowie Klubu dzielą się na:
  • zwyczajnych,
  • wspierających,
  • honorowych

 

Członkowie Zwyczajni

§ 11

  1. Członkami zwyczajnymi mogą być dzieci, młodzież, rodzice, specjalistyczna kadra, oraz osoby pełnoletnie, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
  2. Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.

 

§ 12

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

  • uczestniczenia w Walnych Zebraniach z głosem stanowiącym, biernym i czynnym prawem wyborczym do władz Klubu, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach,
  • zgłaszanie propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
  • uczestnictwa w imprezach organizowanych przez Klub,
  • korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,
  • korzystanie z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu,
  • używania godła i proporca Klubu.

 

Członkowie wspierający

§ 13

  1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.
  2. Członek wspierający będący osobą prawną działa w Klubie za pośrednictwem swojego przedstawiciela.

 

§ 14

Członkowie wspierający mają prawo do:

  1. uczestniczenia bezpośrednio lub przez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym,
  2. zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
  3. uczestnictwa w imprezach organizowanych przez Klub,
  4. korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu
  5. korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu,
  6. używania godła i proporca Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.

 

Członkowie honorowi

§ 15

  1. Członkiem honorowym może być każda osoba pełnoletnia, która położyła szczególne zasługi dla Klubu lub rozwoju żeglarstwa.
  2. Członkostwo honorowe nadaje na wniosek Zarządu Walne Zebranie Klubu.
  3. Członek honorowy posiada wszelkie prawa członka zwyczajnego a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
  4. Członkostwa honorowego pozbawia Walne Zebranie, na wniosek Zarządu Klubu.

 

§ 16

Do obowiązków członków Klubu należy:

  1. branie czynnego udziału w działalności Klubu,
  2. przestrzeganie postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Klubu,
  3. godne reprezentowanie barw Klubu,
  4. przestrzeganie zasad dyscypliny, etyki i etykiety żeglarskiej,
  5. płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.

 

§ 17

  1. Członkostwo Klubu ustaje poprzez:
  • dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
  • podjęcie przez Zarząd prawomocnej uchwały o skreśleniu z listy członków Klubu, po uprzednim ostrzeżeniu, z powodu:
  1. umyślnego naruszenia postanowień Statutu,
  2. nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy,
  3. działania na szkodę Klubu
  4. zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
  5. nie wywiązywania się z deklarowanych zobowiązań w stosunku do Klubu,
  • skreślenie z powodu utraty osobowości prawnej przez osobę prawną,
  • śmierć członka,
  • rozwiązanie się Klubu.
  1. Skreśleni z listy mają prawo do odwołania się do Walnego Zebrania Członków Klubu.

 

Rozdział IV

Władze Klubu

§ 18

  1. Władzami Klubu są:
  • Walne Zebranie Klubu,
  • Zarząd Klubu,
  • Komisja Rewizyjna.
  1. Kadencja władz trwa 5 lat. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
  2. Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, o ile postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.

 

Walne Zebranie Klubu

§ 19

  1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie może być sprawozdawcze lub sprawozdawczo – wyborcze i zwoływane jest przez Zarząd co rok w pierwszym kwartale.
  3. Zwyczajne Walne Zebrania są zwoływane osobnym zawiadomieniem zawierającym: miejsce, godzinę otwarcia oraz porządek obrad Zebrania.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
  • z własnej inicjatywy,
  • na wniosek Komisji Rewizyjnej
  • na wniosek 1/3 ogółu członków.
  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

 

§ 20

  1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
  • uchwalanie programów żeglarskiej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
  • rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  • uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
  • wybór komandora i Komisji Rewizyjnej,
  • zatwierdzanie Zarządu wybranego przez komandora,
  • zatwierdzanie regulaminów: Zarządu, Komisji Rewizyjnej i innych zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu
  • wybór delegatów reprezentujących Klub w stowarzyszeniach i organizacjach w których jest członkiem,
  • nadawanie członkostwa honorowego Klubu,
  • ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich i wpisowego,
  • uchwalanie zmian do Statutu Klubu i rozwiązania się Klubu,
  • rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
  • podejmowanie decyzji ostatecznych we wszystkich sprawach Klubu.
  1. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
  2. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.

 

Zarząd Klubu

§ 21

  1. Zarząd Klubu składa się z 3-7 członków w skład którego wchodzą: Komandor, Vice Komandor (min. 2 max.5 – w tym Vice Komandor Sekretarz i Vice Komandor Skarbnik ).
  2. Komandora wybiera Walne Zebranie Klubu.
  3. Członków Zarządu wybiera Komandor, a na wniosek Komandora zatwierdza Walne Zebranie Klubu.
  4. Przydziału funkcji i zakresu obowiązków dokonuje na pierwszym posiedzeniu Zarządu Komandor Klubu
  5. Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz na 3 miesiące.
  6. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej ½ liczby członków Zarządu, w tym Komandora lub Vice Komandora Sekretarza.
  7. W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Komandorowi, Vice Komandorowi działającemu wspólnie z Vice Komandorem Sekretarzem lub Vice Komandorem Skarbnikiem.

 

§ 22

  1. Zarząd jest naczelną władzą Klubu, działającą między Walnymi Zebraniami.
  2. Do zadań Zarządu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
  • reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  • wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
  • uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
  • powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
  • przyjmowanie i skreślanie członków,
  • zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • podejmowanie decyzji o rodzaju i zakresie prowadzonej działalności gospodarczej w Klubie,
  • składanie sprawozdań z działalności Klubu,
  • rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów wynikłych pomiędzy członkami, a w szczególności czynów naruszających etykę i zwyczaje żeglarstwa amatorskiego,
  • uchwalanie regulaminów i innych spraw nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu.

 

§ 23

  1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu na wniosek komandora, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, zawiódł zaufanie członków Klubu lub z innych ważnych powodów.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo do odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.

 

Komisja Rewizyjna

§ 24

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
  3. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
  5. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
  6. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
  • Przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
  • Wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określanie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
  • Składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
  • Składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień lub przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja Rewizyjna dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
  • Występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodności z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.

 

§ 25

  1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, zawiódł zaufanie członków Klubu lub z innych ważnych powodów.
  2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.

 

Uzupełnienie składu władz Klubu

§ 26

  1. W przypadku powstania wakatu w Zarządzie Klubu lub Komisji Rewizyjnej – odpowiednio komandorowi i pozostałym władzom przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu.
  2. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
  3. Członkowie władz pochodzących z kooptacji nie mogą pełnić funkcji ani obowiązków komandora oraz przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
  4. W razie ubycia w toku kadencji ze składu Zarządu komandora Klubu Zarząd może powierzyć pełnienie tej funkcji do najbliższego Walnego Zebrania jednemu z członków, wybranych w skład Zarządu lub obowiązany jest zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie, w celu dokonania nowego wyboru.

 

Rozdział V

Wyróżnienia i kary

§ 27

  1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
  2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.

§ 28

  1. W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu – Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
  • upomnienia,
  • nagany,
  • zawieszenia w prawach członka na okres 6 miesięcy,
  1. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni.
  2. Odwołanie nie wstrzymuje wykonania decyzji wymienionych w ust. 1.
  3. Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.

 

Rozdział VI

Majątek i fundusze Klubu

§ 29

  1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
  2. Na fundusze Klubu składają się:
  • składki członkowskie i wpisowe,
  • dotacje budżetowe na zadania zlecone,
  • darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych,
  • dochody ze sprzedaży majątku,
  • majątek,
  • inne źródła.

 

§ 30

Klub gospodaruje majątkiem i funduszami oraz prowadzi księgowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 31

  1. dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch spośród następujących: Komandor (upoważniony Vice Komandor) oraz Vice Komandor Sekretarz lub Vice Komandor Skarbnik .
  2. Dokumenty wystawione przez Zarząd (za wyjątkiem ust.1) podpisują dwie osoby: Komandor lub upoważniony Vice Komandor oraz Vice Komandor Sekretarz lub Vice Komandor Skarbnik.

 

Rozdział VII

Zmiany Statutu i rozwiązanie się Klubu

§ 32

Zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

§ 33

  1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. W razie podjęcia prawomocnej uchwały o rozwiązaniu się Klubu, Walne Zebranie wybiera trzyosobową Komisję Likwidacyjną, która przeprowadza likwidację.
  3. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek i podlega w tym zakresie zatwierdzeniu przez organ rejestracyjny.

 

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

§ 34

Prawo interpretacji niniejszego Statutu i wewnętrznych przepisów Klubu posiada wyłącznie Walne Zebranie Klubu i Zarząd.